Marketingové zajímavosti - články

Jak vybrat e-shopové řešení


Při výběru e-shopového řešení je důležité sepsat si priority a fuknce, které na svém internetovém obchodě chcete mít. Vybrat si můžete mezi třemi řešeními. Nechat si naprogramovat e-shop na míru, pronajmout si jej nebo si můžete koupit e-shop, který je již v provozu.


Naprogramování e-shopu na míru

Tato možnost zní samozřejmě nejlépe. Můžete si navolit vzhled, funkce, můžete si kdykoliv a v podstatě i cokoliv přidávat a bude to vše podle vás. Bohužel to není tak jednoduché. Na výběr máte ze dvou možností:

  1. Profesionální firma - první věc, co by vás mohla odradit je cena. Výrobní cena se pohybuje v desítkách a často i ve stovkách tisíc korun. K této cifře se připočítávají roční poplatky za webhosting, údržbu e-shopu a úpravy a rozšiřování funkcí. Ano, samozřejmě bude e-shop skvěle vyladěný, ale přeci jen jsou důležitější věci na začátku podnikání, do kterých se dají tyto peníze investovat. Pokud byste si ale toto řešení vybrali tak nezapomeňte - čím známější a kvalitnější programátor, tím déle budou věci trvat.
  2. Od kamaráda/studenta - lákavá cena podstatně nižší (jednotky až desítky tisíc) nás nutí přemýšlet o tom, jestli bychom to neměli prostě zkusit. Mohli bychom sice podpořit začínajícího programátora, ale většina těchto e-shopů nedostává tolika pozornosti, vynalézavosti nebo updatu. Také si nemůžete být jistí, zda bude spolupráce dlouhodobá a tím se zvyšuje riziko plynulosti e-shopu.
     

Pronájem e-shopu

E-shopová řešení k pronájmu jsou připravena tak, aby uměla vše, co je do začátku podnikání na internetu potřebné. Nabídka je na trhu široká, můžete si vybrat z dlouhého seznamu. Počáteční investice je oproti e-shopu na míru velmi nízká a pronájem vás vyjde měsíčně na stovky až jednotky tisíc korun. Další výhodou je fakt, že získáte funkce, které se stále vyvíjejí např.: správu parametrů, statistiky, propojení s Google Analytics či reklamními systémy nebo zasílání emailů zákazníkům.
Je ale důležité vědět, že není možné si navolit úpravy pouze pro svůj e-shop. Na individuální úpravy budeme muset často zapomenout.


Koupě zavedeného e-shopu

Pokud se vám “nechce” zařizovat ani jeden krok z předchozích, máme tu pro vás další tip. Koupě již hotového e-shopu, který je v provozu. Důvody prodeje takového e-shopu mohou být různé - majitel nestíhá, nezvládá, nebo se mu prostě už změnily priority.
Jaké by mohly být výhody? E-shop má již jakousi historii, procesy, odkazy, které směřují na e-shop, může mít již sklady a určitě také zákazníky a informace o nich. Pokud se rozhodnete pro tuto formu internetového obchodování, tak si dávejte pozor na to, v jakém stavu e-shop přebíráte. Je zbytečné kupovat si starosti s případným přeprogramováním.


Závěrem

Je dobré se rozhodnout, zda-li se chcete internetovým prodejem zabývat dlouhodobě a intenzivně, nebo jej mít pouze jako koníček při práci. Tak či tak doporučujeme začít s pronájmem a popřípadě po nějaké době a při zvýšení nároků na funkce přesedlat na e-shop na míru.

 

Autorka článku: Vlaďka Ďurišová