Marketingové zajímavosti - články

Úvod do marketingu pro e-shopy

Chcete-li provozovat úspěšný e-shop, musíte prodávat jedinečné zboží za skvělou cenu, být skutečným znalcem prodávaného sortimentu a jeho cílové skupiny, nebo mít skvěle zvládnutý marketing a hromadu peněz. Pojďme se podívat na to, jak udělat konkurenční výhodu z marketingu.


Co to je marketing

Marketing je souhrn všech aktivit, které se podílí na tom, aby e-shop plnil svůj cíl, kterým je ve většině případů tvorba zisku. Do marketingu tedy musíme kromě propagace zahrnout i výběr prodávaného sortimentu, prezentaci zboží, vyřizování objednávek, komunikaci se zákazníky, nejrůznější partnerství, ale i chování lidí, se kterými se zákazníci setkávají například při osobních odběrech či reklamacích.


Ideální zboží k prodeji v e-shopu

Ideální zboží by mělo splňovat následující parametry:

  1. Je známé a vyhledávané.
  2. Je kvalitní, má minimum reklamací.
  3. Je na něm slušná marže (desítky procent).
  4. Má jasné konkurenční výhody zajímavé pro zákazníky.
  5. Dobře se skladuje, balí a posílá zákazníkům.
  6. Nekazí se, nevychází z módy.
  7. Prodává ho co nejméně konkurentů.
  8. Existuje ve více variantách, ale bez zaměnitelných velikostí.

Pokud si e-shop vybere zboží, které nesplňuje alespoň polovinu z uvedených parametrů, bude své zákazníky hledat těžko, i když bude mít skvěle nastavené kampaně. Pokud e-shop prodává 8 “noname” peněženek cenou pod 300 Kč, těžko se vám vrátí investice času a peněz do nastavení a správy kampaní. Pokud naopak e-shop prodává zboží, které mají lidé rádi a které má slušnou marži díky malé konkurenci, i nepříliš dobře nastavené kampaně můžou přinést dobré výsledky.


Na co si dát pozor

E-shopy prodávající zajímavé zboží za slušnou cenu, u kterých provozovatel má povědomí o tom, co prodává a kdo je jeho cílová skupina, si pak musí dát pozor, aby neudělal zásadní chybu v následujících oblastech:

  1. Vyřizování objednávek a zákaznická podpora - dodržování slíbeného a příjemná komunikace by měly být samozřejmostí. Zkažená pověst se velmi špatně napravuje.
  2. Kvalitní e-shopové řešení - zákazník by měl mít nakupování co nejjednodušší, jednoduché by mělo být i vyřizování objednávek (automatizace je velký pomocník). Samozřejmostí by měly být marketingové nástroje (např. generování XML feedů pro vyhledávače zboží) a možnosti napojení (např. na mailovací systém) či vložení konverzních a dalších kódů.
  3. Vyhodnocování výsledků - vyhodnocovat je potřeba nejen celkové výsledky e-shopu, ale i jednotlivé marketingové kanály a konkrétní kampaně. Prakticky každý e-shop má jak ziskové tak i ztrátové kampaně a právě v posilování toho, co funguje, a v utlumování toho, co nepřináší užitek, je kouzlo zlepšování výsledků a růstu.
     

Shrnutí na závěr

Kdo chce provozovat úspěšný e-shop, musí si vybrat zajímavé zboží, které bude prodávat. Pak již stačí neudělat velkou chybu a postupně pracovat na jednotlivých aspektech svého podnikání. Příště se podíváme na to, jaké e-shopové řešení zvolit.

 

Autor článku: Vladimír Přichystal