Marketingové zajímavosti - články

Webová analytika

V tomto článku se podíváme na webovou analytiku. Kdy ji spustit, co to vlastně je, jak a co vyhodnocujeme a jaké možné chyby děláme.
 

Kdy začít měřit návštěvnost a tržby?

Webovou analytiku neboli měření návštěvnosti, tržeb a dalších metrik je dobré spustit ještě před tím, než začnete s propagací e-shopu. Nejčastější nástroj na měření, který používá naprostá většina českých e-shopů, je Google Analytics (Analytics). Měření konverzí a dalších údajů probíhá i v jednotlivých nástrojích - v AdWords, Skliku, na Heurece, ve Zboží.cz atd.


Besteto tip:

E-shopům doporučujeme používat Google Analytics včetně měření Elektrického obchodu. Analytics jsou zdarma a poskytují spoustu užitečných informací. Měření Elektronického obchodu k návštěvnosti přidá i údaje o objednávkách, tržbách a prodaném zboží, Pokud si s něčím nebudete vědět rady, téměř vždy najdete odpovědi v nápovědě.
 

Co měříme a vyhodnocujeme?

  • Návštěvy
  • Unikátní návštěvy
  • Cíle (konverze) - např. počet objednávek, odeslání osobních údajů s kontakty, které poté můžeme použít k mailingu. V Analytics můžeme měřit i cestu k cíli, takže zjistíme, kolik lidí nedokončí objednávku, i když měli zboží v košíku.
  • Tržby
  • Zisk
  • Ceny konverzí
  • PNO - podíl nákladů na obratu
  • ROI - návratnost investic
  • Tržby na přístup
  • Míru opuštění
  • Počet klíčových slov


Jak vyhodnocujeme?

K vyhodnocení je potřeba dostatek dat. Aktuální výsledky je potřeba srovnávat s předchozím obdobím či stejným obdobím předchozího roku.
 

Nejčastější chyby

  • Neměří se - spousta provozovatelů e-shopů zapomíná měření zapínat anebo prostě neví, že něco takového existuje. Je škoda přijít o data, která by vám mohla pomoci. Také je důležité čas od času kontrolovat, jestli vám měření návštěvnosti a tržeb funguje správně např. srovnání s výsledky podle účetnictví či administrace e-shopu.
  • Nesmyslné objednávky - čas od času se nám u klientů objeví nesmyslné objednávky. Tím myslíme nákup za stovky tisíc. Obvykle to bývají testovací objednávky, které ale znehodnotí výsledky měření, pokud se z výsledků neodečtou.
  • Započítání návštěv a tržeb pod chybný zdroj - nejčastěji se děje u PPC kampaní a e-mail marketingu, když jsou odkazy špatně označené, nebo bez označení pomocí UTM parametrů.


Závěr

Proč byste tedy měli pracovat s webovou analytikou? Díky měření a vyhodnocování se dozvíte, co přesně vám funguje a v čem jste dobří. To poté můžete posílit. Ztrátovou inzerci naopak můžete utlumit, upravit nebo úplně vypnout. Zvládnout základy byste měli i s pomocí nápovědy Google, ale pokud si nevíte rady, nebo chcete tuto práci nechat na profesionály, ozvěte se nám do agentury Besteto. Rádi vám se vším pomůžeme.

 

Autorka článku: Vlaďka Ďurišová