Možná zrovna sháníte novou práci nebo si jen tak cvičně chodíte na pohovory, abyste si udělali malý průzkum trhu. Ať je to tak či tak, jedno je jisté – pohovory dokážou přivodit trému i těm nejsebevědomějším z nás a pak se snadno stane, že nezazáříte zrovna tak, jak byste čekali  potřebovali. Sepsali jsme pár důležitých tipů na to, jak u pohovoru uspět.

Zjistěte si více o firmě, do které se hlásíte

Když už se hlásíte na pozici v nějaké firmě, je dobré si o nich něco zjistit a dát tak najevo, že o nich už něco víte. Vyhledejte si stručné informace, historii a nabízené služby ať se můžete zaměřit na to, proč vás tato firma zaujala a co jí dokážete nabídnout vy. S tím se pojí také to, že byste si měli připravit vlastní otázky na zaměstnavatele, které dokáží, že se o firmu opravdu zajímáte z jiných než finančních důvodů. Připravte si pár otázek, ze kterých bude vidět, že máte o konkrétní firmu zájem a že se nehlásíte jen tak naslepo.

Promyslete si svou motivaci a důvod odchodu z bývalé práce

Silný životopis a titul MBA vám jistě pomůže, zaměstnavatel kromě toho ale hledí také na vaši motivaci k získání nové pozice a velmi jednoduše vycítí, když práci sháníte jen tak pro peníze nebo ve snaze získat více dovolené a větší bonusy. Proto byste si měli promyslet, co vás zrovna k této pozici a této firmě táhne, co vám přinese a co můžete naopak nabídnout vy. Stejně tak je dobré připravit si odpověď na otázku, proč jste se rozhodli opustit předchozí zaměstnání. Věty typu „Nemám ráda bývalého šéfa.“ Nebo „Chci prostě víc peněz.“ Rozhodně dojem neudělají. Zkuste otázku naopak otočit a zaměřit se na to, proč chcete pracovat v nové firmě.

Rozmyslete si své silné a slabé stránky

Otázka na silné a slabé stránky je takový evergreen pohovorů. Silné stránky se nám nejspíš vymýšlejí lépe, ale co zařadit mezi ty slabé, které na sebe chceme prozradit? Důležité je rozmyslet si, které slabé stránky by mohly mít reálný vliv na danou pozici a vybrat si raději ty, které s pozicí nesouvisejí. Bojíte se mluvení na veřejnosti? Pak to nezmiňujte, pokud se zrovna ucházíte o pozici tiskového mluvčího. Naopak klidně se o tomto problému můžete zmínit pro pozici účetní. Typickými slabými stránkami mohou být netrpělivost, přecenění sil nebo třeba prokrastinace. U každé slabé stránky pak platí, že zaměstnavatel chce hlavně slyšet, že o svém problému víte a že na něm pracujete.

Připravte se na logické testy nebo testy osobnosti

Ať už se hlásíte na jakoukoliv pozici, dnes je poměrně dobrým zvykem zaměstnavatelů zkoumat vaše logické schopnosti nebo osobnostní rysy. Test malování stromu zná už dnes snad každý a logické testy nebo testy inteligence jsou běžnou praxí a na internetu jich naleznete stovky. Zaměstnavatel tím vyzkoumá nejen vaše IQ a schopnost logicky uvažovat, ale hlavně vidí, jak na test reagujete a jak se budou vaše silné a slabé stránky promítat do případné budoucí pozice a krizových situací. Rozhodně si z takového testu tedy nedělejte hlavu – hlavním cílem totiž není mít všechno správně, ale ukázat, že jste schopni poprat se i se složitějšími, nečekanými úkoly, a že se jen tak nezaleknete.

Dbejte na vzhled a vystupování

Bohužel stále platí, že vzhled a první dojem dělá hodně. Proto se pokuste strávit přípravami na pohovor o něco déle, než možná před zrcadlem trávíte normálně. Potrénujte si klidně i podání ruky, které vytváří obrovský první dojem, a hlavně se na samotném pohovoru nezapomeňte usmívat. Mimo to také dbejte na příchod: přijďte včas, ale také ne půl hodiny předem. Nikdo není zvědavý na nezvaného hosta, kterému se nemá čas věnovat. A poslední tip na závěr: nezapomeňte, že i když to nedopadne, rozhodně se z toho nestřílí. Nejspíš nejste jediný uchazeč o pozici, naopak jich budou desítky, možná stovky. A kdyby se z toho měli všichni až na jediného výherce hroutit, měli bychom tu opravdu mnoho smutných tváří.