
Rozhovor s lektorkou: Ing. Yvona Charouzdová, DBA
Yvona Charouzdová patří mezi první československé headhunterky a je zkušenou odbornicí na řízení lidských zdrojů, leadership a talent management. Studovala v Česku i ve Velké Británii a absolvovala odborné semináře v Německu, Itálii, Holandsku a Rakousku. Působila na vedoucích pozicích v mezinárodní společnosti Neumann International, kde se specializovala na vyhledávání top manažerů a strategický rozvoj lidského kapitálu. V současnosti je ředitelkou Talent Management Center International, kde se věnuje vzdělávání, koučinku a rozvoji lídrů. Na ESBM působí jako garantka studia a vede hlavní vzdělávací moduly ve specializaci MBA Leadership a Soft Skills a DBA Soft Skills.
Jak byste popsala hlavní rozdíly v řízení a vedení lidí u nás oproti jiným zemím, kde jste působila?
Děkuji za tuto otázku. Ty rozdíly skutečně existují. Především v tom, že ve většině případů jsou kolegové ze zahraničí více zvídaví, více se ptají, a to je dobře. V konečném důsledku to znamená, že se eliminují možná budoucí nedorozumění. Je to především o otevřenější asertivnější komunikaci a hledání dohody při různých pohledech na řešení dané situace.
Máte zkušenosti s řízením mezinárodních týmů. V čem je to jiné oproti ryze českým (slovenským) týmům?
České týmy jsou určitě akční, zahraniční jsou většinově zaměřené na agilitu. Atmosféra v zahraničních týmech je spolupracující, pozitivní. V našich týmech jsem se setkala s častým pesimismem až negativitou. Je to velká škoda, protože energii vydáváme jiným směrem. Nicméně pro mě vést mezinárodní tým byla vždy velká radost a naučila jsem se mnohému z pohledu multikulturality, a především v oblasti vyjednávání na nejvyšších úrovních. V ČR v této disciplíně máme velké rezervy.
Jaké jsou podle vás největší výzvy, kterým dnes u nás manažeři čelí?
Je to především adaptabilita na nové a rychle se měnící trendy a vedení lidí z různých generací, které je třeba relevantně motivovat. V současné době je velice častým jevem z pohledu podřízených pocit, že manažer je „bossuje“. Ne vždy tomu tak je, protože nadřízený vlastně jenom vyžaduje plnění zadaných úkolů v dané kvalitě, a to si podřízení někdy nechtějí uvědomit a hledají vinu u druhých.
Jak se v průběhu let změnily požadavky na manažery a lídry? Na co by se dnes měli nejvíce zaměřit?
Dnešní pohled na management a leadership je skutečně multioborový. Takže oblast emoční inteligence hraje prim. Manažer musí dosahovat požadované výsledky, leader se stará o svůj tým po stránce vztahové. Ovšem dnes nemůžeme mít ve vedení dvě osoby, takže je třeba mít z obou kategorií co nejvíce kompetencí, abychom tuto roli úspěšně zvládli v osobě jedné. Takže se bavíme o co největším překryvu kompetencí manažera a lídra. V tom je úspěch dnešních kvalitních šéfů.
Jaké dovednosti považujete za klíčové pro úspěšného manažera v dnešní době?
Klíčová dovednost je komunikace v různých formách a formátech. Pokud této disciplíně manažer (lídr) nevěnuje dostatek pozornosti, tak ve své roli často selhává. Vidíme to v praxi v různých firmách. Dále je to oblast porozumění lidem v týmu, empatie a důvěra. V České republice neumíme vhodně motivovat. Jsme perfektní demotivátoři, a to je dlouhodobý trend. Někdy neumíme a nechceme delegovat. Nechválíme. Na všem již dlouho pracujeme, nicméně jde to hodně pomalu. Další dovednost, kterou musíme efektivněji v praxi využívat, je poskytování zpětné vazby. Ta dovede dobře, pokud je také vhodně poskytnuta, lidi v týmu posouvat na základě jejich potenciálu. A toto patří ke klíči úspěchu dobrého manažera/lídra.
Jaké trendy v oblasti řízení talentů a leadershipu považujete za klíčové pro budoucnost?
Hlavně jde o to, abychom chtěli talenty vychovávat. Aby manažeři a lídři byli připraveni rozvíjet a vychovávat svoje zástupce a nástupce. Musíme mít vzory, a ty v současné době úplně nemáme. To, čeho máme hodně okolo sebe – jak lokálně, tak i globálně – jsou antivzory. Alespoň víme, jak to nedělat a čeho se v praxi vyvarovat. Leadership 2.0 je již zde, a to znamená se zbavit celkové rigidity v řízení, využít moderní technologie, jakož i pozitivní přístup k lidem, dát důvěru a odpovědnost týmu včetně relevantní autonomie. Vedení na dálku se stalo běžnou součástí každého dne. Emoční lídr musí být inspirativní osobností s charismatem a schopností přesvědčit i o nepopulárních věcech.
Jak velkou roli hraje koučink v rozvoji manažerů? Jaké přínosy vnímáte u svých klientů?
Koučink považuji za vhodnou formu jednak rozvoje nejenom manažerů, ale i vedení lidí v praxi. Koučink manažerům pomáhá v těch oblastech, kde se chtějí posouvat, nicméně v řadě momentů jsou šéfové v této praxi sami se sebou. Zde externí osoba (kouč) poskytuje i určitý prvek ukotvení, uklidnění. Mám zkušenost z jednoho koučinku manažerky, že se jí po společných sezeních podařilo dostat na špičkovou úroveň vedení lidí. Všimli si toho členové top managementu a po ne dlouhé době ona tento tým doplnila. Vždy radím manažerům, aby i oni byli kouči svých podřízených v jejich vedení. Ne se všemi členy týmu je toto možné. Nicméně podřízení tuto formu vedení oceňují a v řadě případů i vyžadují.
Setkáváte se s nějakými specifickými stereotypy či předsudky v oblasti leadershipu? Jak s nimi pracovat?
Často se setkávám s tím, že výborní specialisté, technici, lidé z oblasti IT nevěří tomu, že je třeba pracovat s lidmi v týmu. Rádi toto bagatelizují a říkají, že stejně jde jenom o tvrdé znalosti, měkké dovednosti jsou nanic. Z praxe sama vím, že když tito lidé absolvují kurz či osobní koučink k měkkým dovednostem, postupně tyto předsudky mizí. Vlastně si po určité době pochvalují to, že přiblížení se k lidem v týmu, pomohlo ke zvýšení produktivity, efektivity a lepší spolupráci.
Kdybyste měla vyzdvihnout jednu věc, která dělá z manažera skutečného lídra, co by to bylo?
Vysoký stupeň emoční inteligence ve všech jejích složkách. Jde o rozhodující faktor v celkové úspěšnosti lídra.
Co považujete za největší profesní výzvu a co vám pomohlo ji překonat?
Profesní výzva je vždy být o krok dopředu před jakoukoliv konkurencí. Mně vždy pomáhala spolupráce s mladými talenty ve vývoji nových produktů. Velkou vzpruhou vždy byly a jsou intenzivní brainstormingy s těmito osobami, kde člověk získává nadhled a vidí svět i jinýma očima, což je vždy dobře. Výsledky těchto sezení mají pozitivní dopad na všechny, a hlavně vzniklé novinky jsou obvykle vždy úspěšné.
Existuje nějaká kniha, kurz nebo myšlenka, která vás v oblasti vedení lidí nejvíce ovlivnila?
Jsou to veškeré knihy od Daniela Golemana, guru v oblasti emoční inteligence.
Jaké praktické rady nebo doporučení byste dala studentům, kteří chtějí uspět ve vašem oboru?
Všem studentům, kteří chtějí uspět v mém oboru, bych doporučila využít možnost účastnit se po ukončení vysoké školy tzv. training programů pro trainees, a to jak v České republice, tak i v zahraničí. Je to skvělý start kariéry. Následně je vhodné zapojit se ve firmě do talent management programu, který představuje výbornou průpravu pro ty, kdo chtějí vést lidi. Po několika letech praxe pak doporučuji zahájit studium MBA.
Máte nějaký zajímavý nebo inspirativní příběh z výuky, který vám utkvěl v paměti?
Mám úžasný příběh studenta, který ukončil studium MBA. V den obhájení své závěrečné práce toto sdělil na Linkedin a během 5 minut obdržel telefonát od firmy svých snů s nabídkou mezinárodní kariéry. Ihned mně tuto zprávu zavolal. Po půl roce jsme se sešli, a byl s tím vším, co u něj probíhalo, velmi spokojen.
Co byste vzkázala studentům a širší veřejnosti, kteří se zajímají o profesní vzdělávání?
Vzdělávání je nekonečný proces, a proto jděte do toho, než vám začne ujíždět vlak. A ten dnes jede rychlostí Shinkansenu.
Jak relaxujete a čemu se věnujete ve volném čase? Máte nějaký koníček, který vás nabíjí energií?
Ráda relaxuji v kraji zaplněném sluncem s pozitivní atmosférou okolo sebe. Těch míst je hodně jak v ČR, tak i v zahraničí. Osobně koníček nemám, nicméně jsem intenzivně zapojena do koníčka mého úžasného manžela, který má největší světovou sbírku obalů od čokolád. Takže v současné době jsem již znalkyní různých specialit. Od výroby čokolád od bobů tzv. bean-to-bar nebo současnému světovému hitu dubajské čokolády. Takže jde o krásné spojení jak řízení, vedení lidí a oslazení si života různými novinkami z oblasti čokolád!